8 TRÜKK, HOGYAN TÁRGYALJ SIKERESEN BRIT ÜZLETI PARTNEREDDEL

FINOM PRAKTIKÁK AZ ÜZLETI SIKER ÉRDEKÉBEN LONDONBAN

Szeretjük Londont. Nemcsak a Big Ben és a Tower Bridge fenséges látványa nyűgöz le bennünket nap, mint nap, ahogy piros lakk topánunkban elegánsan végiglejtünk London utcáin valamelyik impozáns networking rendezvényre sietve, hanem azért, mert a brit üzleti viselkedésről korábban kialakított képet úgy mosta el a Londonban eltöltött sok-sok év, ahogy az Északi-tenger koptatja Nagy-Britannia sziklákkal övezett partjait.

Idén február 5-én immár negyedik alkalommal rendezzük meg a londoni BRIDGEHEAD-NOTWORKING™ nemzetközi üzletember találkozót, és bár az üzletemberek eddig is elismerően képviselték önmagukat és mutatták meg a brit piac érdeklődőinek termékeiket, szolgáltatásukat, az alábbi jó tanácsokat gyűjtöttük egy csokorba a helyi tapasztalataink alapján.

A RENDEZVÉNY PROGRAMJA ITT


1. ÜTÖTT AZ ÓRA

Sokéves londoni tartózkodásunk alatt még mindig nem sikerült eldöntenünk, hogy a Big Bent igazítják-e a britekhez vagy fordítva. Egy dolog viszont tény és ez megkérdőjelezhetetlen, mégpedig az, hogy a britek messze földön híresek pontosságukról. Az őrült közlekedéstől függetlenül számukra ismeretlen fogalom a késés, amit nemcsak saját maguktól, de másoktól is elvárnak. Ha mégis valami olyan fajsúlyú dolog történne, ami miatt már papot kell hívni, akkor az angol üzletember telefonál, de azt is legalább 1 nappal a megbeszélt találkozó előtt. A brit pontosságot törvény is szabályozza, melynek értelmében, ha valaki a találkozó napján mondja le a megbeszélést, úgy az utazási idő és annak költsége kiszámlázható.


2. A TETT HELYSZÍNE

A brit konyháról túl sok jót nem hallottunk, de mellettük legyen szólva: nem is nagyon erőltetik. Az üzleti megbeszéléseket általában hotelek elegáns bárjába szervezik, de ha a tejes teán és a kávén kívül valamit falatoznának is a megbeszélés közben, úgy a nemzetek konyháit – thai, olasz, indiai – választják. És hozzá italt fogyasztanak. Napközben, ebéd után egy-egy pohár bort vagy sört szívesen legurítanak, de ha munka utáni megbeszélésről van szó, ott már bátrabban folyik a frissítő nedű. A britek szeretnek hidratálni. Éppen ezért a tömegközlekedést vagy a taxit választják, hiszen így nemcsak szabadon hódolhatnak a munka utáni lazításnak, de az út során informálódhatnak, ügyet intézhetnek, olvashatnak.


3. A RETTENTHETETLEN BRIT ELEGANCIA

Erzsébet királynőt és a brit királyi családot elnézve kétség sem fér hozzá, hogy a britek magas szinten űzik az eleganciát. De attól, hogy Anglia a kalapok hazája, jó tudni, hogy az üzleti találkozók alkalmával a tradicionális, konzervatív öltöny + nyakkendő kombó mellett már a “smart casual” is hódít. Bármelyik szett mellett is döntsenek, férfiak és nők esetében egyaránt kiemelten fontos az elegancia, de a szoknya helyett ma már jöhet a nadrág is kosztümként, és ha olyan a közeg, akkor a férfiak is bátran hátuk mögé hajítják nyakkendőjüket.


ÉRTÉKES ÜZLETI KAPCSOLATOKÉRT ITT REGISZTRÁLJON!

bridgehead-notworking


4. A BRIT HUMOR LÉTEZIK. ÉS NEM FÉLNEK HASZNÁLNI!

Attól, hogy az év nagy részében esik az eső és a szigetország összes szépségével együtt búskomor szürke felhők alatt, esőtől áztatva várja a napsütést, a britek jó fejek. A közhiedelemmel ellentétben rendre használják is a humorukat, talán pont ezzel ellensúlyozva a borongós időjárást. Sajátos vicceikkel, szellemes gondolataikkal elszórakoztatják egymást és önmagukat, amiből szerencsére az üzleti tárgyalásokra is hoznak magukkal. A beszélgetéseket is általában ezzel kezdik: valamilyen hétköznapi téma köré csavart mókázással indítanak.


5. EGY BRIT ÜZLETEMBER SOSEM TÁMAD

Angliában régóta tudják, hogy az igazán nagy dolgok nem a tárgyalóasztal mellett dőlnek el. Akár networking rendezvényen, akár egy négyszemközti megbeszélés keretében találkozunk brit partnerünkkel, sosem fog letámadni bennünket ötleteivel, elképzeléseivel vagy számadatokkal. A megbeszélés – vagy akár az 1-2 perces networking bemutatkozás – mindig valamilyen általános témával indul, így ahelyett, hogy eladni akarnánk, inkább készüljünk fel a különböző hétköznapi témákból.

Beszéljünk az időjárásról, a boldog újévről, új feladatokról, pozitív gondolatokról. Bármiről, csak ne az üzletről. A britek végtelenül kedves emberek és még a Brexit ellenére is nyugodtak, tisztelettel vannak a másik iránt, sokat nevetnek. Elsőként az embert akarják megismerni, nem a szolgáltatást vagy a terméket. Tudni szeretnék, hogy ki honnan jött, milyen ő valójában, így elsősorban önmagunkat kell bemutatni, a tapasztalatainkat, jártasságunkat üzleti és szakmai téren.

SIKEREK A BRIDGEHEAD-NOTWORKINGEN


6. HA LESZ MÁSODIK ALKALOM

Ha az első találkozás jól sikerült és megvolt a kölcsönös rokonszenv, akkor jöhet a második kör. Úgy, ahogy az első találkozás végén ígérte. Ha egy hét múlva, ha egy hónap múlva, ha jövőre. De úgy és ott és akkor, még véletlenül sem másként. A britek win-win szellemben gondolkodnak, vagyis céljuk, hogy az üzlettel mindkét fél jól járjon. A hatékony tárgyalási stratégia itt sem az offenzív támadás és a sokk hatás elérése, sokkal inkább azon lehetőség bemutatása, hogyan tudunk együttműködni, egymást segíteni, mik a célok és a tervek. Ezt követően fog eldőlni, hogy lesz-e továbblépés vagy sem.


7. PAPÍR ÉS TOLL – DE MIRE HASZNÁLJA?

Kevés fát és fosszilis energiát kell felhasználni egy brit üzletemberrel való tárgyaláshoz, hiszen egyrészt a természetvédelmet szem előtt tartva használnak mind kevesebbet ezen energiaforrásokból, másrészt a hatékonyságot tartják szem előtt. Névjegykártya helyett ma már a Linkedin profil dívik, ott néznek utána a szakmai múltnak és szereznek be minden, számukra fontos információt a partnerről. Aki a Linkedinen – vagyis az üzleti élet Arckönyvén – nincs fent, annak – kimondjuk vagy sem -, üzleti létezése is kérdéses.

A britek tárgyalás közben jegyzetelnek. Figyelnek a másikra, pragmatikusak, célorientáltak, és még ha védik is a fákat, jegyzetfüzettel érkeznek, és abba irkálnak. A „Gentleman Agreement” kétségtelen, hogy Angliában a mai napig létezik, de tapasztalataikból fakadóan a szerződések megkötését ma már nem bízzák pusztán a szóbeli megállapodásokra, azokat jellemzően már ők is írásban rögzítik.


8. NAPFÉNY A KÖDÖS ALBIONBAN

Hogy mégis mivel lehet a britek figyelmét felkelteni? Érdemes bátornak lenni, és a szürke tömegből egy kicsit kitűnni. Magyar virtusunkat Londonban is gyakorolva akarva-akaratlan, mi folyamatosan ezt tesszük. Hogy ezért történt vagy sem, azt nem tudjuk, de tény, sőt, ma már történelem, hogy egy networking rendezvényre tűzpiros lakkbőr blézerben érkezve a BBC-London Live riportere az egyik népszerű gazdasági-politikai műsorhoz nekünk szegezte kérdéseit.

Mi pedig csak mondtuk-mondtuk a magunkét, hiszen egyrészt megtisztelő volt a lehetőség, másrészt kuriózumot jelentett még a britek számára is az immár 4. alkalommal megrendezésre kerülő londoni BRIDGEHEAD-NOTWORKING™ brit-magyar üzleti rendezvényünk.

NÉZD MEG A MŰSORT! KLIKKELJ A LINKRE!   https://goo.gl/vZ8uvx

üzleti

FOGYNAK A HELYEK! ITT REGISZTRÁLHAT A RENDEZVÉNYRE!

 

Csatlakoznál a rendezvényhez? Érdekelnek a részletek? Akkor KLIKK IDE és kérdezz meg bennünket!

KLIKKELJ A LINKRE ÉS REGISZTRÁLJ A RENDEZVÉNYRE!


bridgehead 

BUILD BRIDGES! MAKE CONNECTIONS!

H-NET FACEBOOK  // H-NET WEBOLDAL

Szerző: Eat, Move & Smile

Forrás: Susanna Toth by Bridgehead-NOTworking™

Photo by Bridgehead-NOTworking™

london

Kedves Olvasó! Ha tetszett a cikk, annak szívből örülünk! Ha szívesen felhasználnád, kérünk, tedd azt jogszerűen. Mit is jelent mindez? A cikk teljes tartalma szerzői jogvédelem alatt áll, miszerint annak bármiféle felhasználásához a szerző, és a H-Net Ltd írásbeli engedélye szükséges. Tegyük szebbé a világot! Köszönjük, hogy korrekt vagy!